Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

Den pedagogiska basen för FC:s verksamhet

För oss som jobbar på FC är det viktigt att veta vad vi gör och hur vi kan bli bättre. Det här är en nödvändighet inte minst eftersom ingenting är givet - allt skapar vi via oss själva. FC:s identitet har utvecklats i takt med personalens engagemang och vilja att ta itu med nya saker. Idag har vi en relativt lång erfarenhet att ösa ur och den ger oss en ypperlig beredskap att ta itu med nya intressanta pedagogiska fenomen och frågeställningar.

Bodil Jönsson har sagt att kännetecknande för en kreativ miljö är att den är lärvänlig, inriktad på att göra goda saker och vänvänlig. Det här är hennes sätt att använda Bertrand Russells kriterier för det meningsfulla livet; sökande efter kunskap, längtande efter kärlek och empati med dem som har det svårt. Jag tror att meningsfulla inlärningsmiljöer skapas med samma slags ingredienser.

Alla vet vi och ser vi hur världen förändras i allt snabbare takt. Också inom utbildningssektorn sker snabba förändringar. Förändringarna innebär att vi är tvungna att omvärdera våra tidigare sätt att organisera undervisning på och att tänka och handla som lärare, utbildare och kursledare.

Anledningen till varför utbildningens betydelse ökar är det faktum att kunskap och kompetens i dagens och morgondagens samhälle är de viktigaste råvarorna för samhällets och ekonomins utveckling. En ytterligare anledning till utbildningsexpansionen är att kunskapstillväxten accelererar; vetandet ökar med enorm hastighet -åtminstone mätt i kvantitativa termer - och det finns inga tecken på att takten kommer att avta. Men kunskapssökandet har också ett självändamål. Människan har alltid strävat efter att förstå och lära sig mera - om sig själv och om världen omkring. Kunskap och lärande är nyckelorden för 2000-talets början. För oss som utbildningsarrangörer och lärare är det viktigt att skapa strukturer och miljöer som ger lärandet meningsfulla ramar. I annat fall kan det hända att kunskaps- och informationsexplosionen bara skapar trötthet, ovilja och motstånd i stället för tillit, nyfikenhet och utveckling. Vi bör med andra ord skapa mänskliga inlärningsmiljöer!

Inom vuxenutbildningen förväntar sig de studerande i allt högre grad att utbildningen skall vara anpassad till deras behov, dvs finnas till hands då man har tid för studier, vara organiserad på ett sådant sätt att det är möjligt att studera vid sidan av arbete och familj, att utbildningen skall respektera erfarenheter och behov och vara relevant i förhållande till intressen och utbildningsbehov. Vår uppgift blir att skapa så flexibla inlärningsmiljöer som möjligt så att behoven kan tillgodoses. Innan vi kan börja bygga inlärningsmiljöer måste vi ha klart för oss vad vi menar med inlärningsmiljö och med inlärning.

Då vi inom FC skall lära oss att bättre förstå och kunna utveckla vår verksamhet så gäller samma inlärningsprinciper som i dem vi avser att tillämpa för våra studerande; att lära sig med varandra och av varandra med stöd av lärare och litteratur och med hjälp av mångsidiga informationskällor och relevanta verktyg. (Läs mera om den lärande organisationen t ex i Senge: Den femte disciplinen eller Albinsson: Den lärande organisationen.)

Idag bedrivs det mycket forskning om hjärnans funktioner och om förutsättningarna för inlärning. Synen på intelligens och inlärning är mycket mer differentierad nu än tidigare. Vi vet att olika människor lär på olika sätt och att ålder, kön och erfarenhetsbakgrund har en stor betydelse för hur information tas emot och bearbetas till personligt vetande. I FC:s verksamhetsidé sägs att "FC skall skapa utvecklingsmöjligheter för vuxenstuderande". Med detta menar vi att lärande är en helhetsupplevelse alltså inte enbart en intellektuell process utan också en process som involverar vår fantasi, våra känslor och sinnen och som leder till handling. Lärandet siktar alltså till förändring.

FC har anammat det pedagogiska tänkande där studerandenas motivation, intentioner och ansvar är utgångspunkten för den lärande processen. Dessutom tänker vi att lärande är en social process dvs att lärandet befrämjas i kommunikation med andra; studiekamrater, tutorer, lärare och handledare och att information, impulser och kunskap finns att tillgå i ett mångsidigt och genomtänkt utbud av källor. För att effektivera den pedagogiska processen kan olika informationsteknologiska hjälpmedel användas.

Det är i sådana sammanhang som studerandena konstruerar sin kunskap. Den konstruktivistiska pedagogiksynen verkar passa in i den vuxenutbildning som FC vill vara med och utveckla. Det är den inriktning som bl a betonar inlärning framom undervisning, vilket i sin tur har rätt stora konsekvenser för synen på lärarens och studerandes roll. Läraren ger ramarna och handleder inlärningsprocessen, studerandena förväntas vara aktiva, målinriktade och självstyrda. Att utveckla såväl lärarrollen och studeranderollen är utmanande inte bara för lärare och studerande utan för alla aktörer på inlärningsarenan. Att bygga de flexibla inlärningsmiljöerna kräver ett gott samarbete mellan lärare, studerande, tutorer, administratörer, tekniker m fl. Utbildning är ett teamarbete.

Åbo den 20 mars 2000.

Margita Vainio

Så här genomförs de pedagogiska nyckelbegreppen i FC:s verksamhet

 


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi