För oss som jobbar på FC är det viktigt att veta vad vi gör
och hur vi kan bli bättre. Det här är en nödvändighet inte
minst eftersom ingenting är givet - allt skapar vi via oss
själva. FC:s identitet har utvecklats i takt med personalens
engagemang och vilja att ta itu med nya saker. Idag har vi en
relativt lång erfarenhet att ösa ur och den ger oss en ypperlig
beredskap att ta itu med nya intressanta pedagogiska fenomen och
frågeställningar.
Bodil Jönsson har sagt att kännetecknande för en
kreativ miljö är att den är lärvänlig, inriktad på att göra
goda saker och vänvänlig. Det här är hennes sätt att använda
Bertrand Russells kriterier för det meningsfulla livet;
sökande efter kunskap, längtande efter kärlek och empati med
dem som har det svårt. Jag tror att meningsfulla
inlärningsmiljöer skapas med samma slags ingredienser.
Alla vet vi och ser vi hur världen förändras i allt snabbare
takt. Också inom utbildningssektorn sker snabba förändringar.
Förändringarna innebär att vi är tvungna att omvärdera våra
tidigare sätt att organisera undervisning på och att tänka och
handla som lärare, utbildare och kursledare.
Anledningen till varför utbildningens betydelse ökar är det
faktum att kunskap och kompetens i dagens och morgondagens
samhälle är de viktigaste råvarorna för samhällets och
ekonomins utveckling. En ytterligare anledning till
utbildningsexpansionen är att kunskapstillväxten accelererar;
vetandet ökar med enorm hastighet -åtminstone mätt i
kvantitativa termer - och det finns inga tecken på att takten
kommer att avta. Men kunskapssökandet har också ett
självändamål. Människan har alltid strävat efter att förstå
och lära sig mera - om sig själv och om världen omkring.
Kunskap och lärande är nyckelorden för 2000-talets början.
För oss som utbildningsarrangörer och lärare är det viktigt
att skapa strukturer och miljöer som ger lärandet meningsfulla
ramar. I annat fall kan det hända att kunskaps- och
informationsexplosionen bara skapar trötthet, ovilja och
motstånd i stället för tillit, nyfikenhet och utveckling. Vi
bör med andra ord skapa mänskliga inlärningsmiljöer!
Inom vuxenutbildningen förväntar sig de studerande i allt
högre grad att utbildningen skall vara anpassad till deras behov,
dvs finnas till hands då man har tid för studier, vara
organiserad på ett sådant sätt att det är möjligt att studera
vid sidan av arbete och familj, att utbildningen skall respektera
erfarenheter och behov och vara relevant i förhållande till
intressen och utbildningsbehov. Vår uppgift blir att skapa så
flexibla inlärningsmiljöer som möjligt så att behoven kan
tillgodoses. Innan vi kan börja bygga inlärningsmiljöer måste
vi ha klart för oss vad vi menar med inlärningsmiljö och med
inlärning.
Då vi inom FC skall lära oss att bättre förstå och kunna
utveckla vår verksamhet så gäller samma inlärningsprinciper
som i dem vi avser att tillämpa för våra studerande; att lära
sig med varandra och av varandra med stöd av lärare och
litteratur och med hjälp av mångsidiga informationskällor och
relevanta verktyg. (Läs mera om den lärande organisationen t ex
i Senge: Den femte disciplinen eller Albinsson: Den
lärande organisationen.)
Idag bedrivs det mycket forskning om hjärnans funktioner och
om förutsättningarna för inlärning. Synen på intelligens och
inlärning är mycket mer differentierad nu än tidigare. Vi vet
att olika människor lär på olika sätt och att ålder, kön och
erfarenhetsbakgrund har en stor betydelse för hur information tas
emot och bearbetas till personligt vetande. I FC:s verksamhetsidé
sägs att "FC skall skapa utvecklingsmöjligheter för
vuxenstuderande". Med detta menar vi att lärande är en
helhetsupplevelse alltså inte enbart en intellektuell process
utan också en process som involverar vår fantasi, våra känslor
och sinnen och som leder till handling. Lärandet siktar alltså
till förändring.
FC har anammat det pedagogiska tänkande där studerandenas
motivation, intentioner och ansvar är utgångspunkten för den
lärande processen. Dessutom tänker vi att lärande är en social
process dvs att lärandet befrämjas i kommunikation med andra;
studiekamrater, tutorer, lärare och handledare och att
information, impulser och kunskap finns att tillgå i ett
mångsidigt och genomtänkt utbud av källor. För att effektivera
den pedagogiska processen kan olika informationsteknologiska
hjälpmedel användas.
Det är i sådana sammanhang som studerandena konstruerar sin
kunskap. Den konstruktivistiska pedagogiksynen verkar passa in i
den vuxenutbildning som FC vill vara med och utveckla. Det är den
inriktning som bl a betonar inlärning framom undervisning, vilket
i sin tur har rätt stora konsekvenser för synen på lärarens
och studerandes roll. Läraren ger ramarna och handleder
inlärningsprocessen, studerandena förväntas vara aktiva,
målinriktade och självstyrda. Att utveckla såväl lärarrollen
och studeranderollen är utmanande inte bara för lärare och
studerande utan för alla aktörer på inlärningsarenan. Att
bygga de flexibla inlärningsmiljöerna kräver ett gott samarbete
mellan lärare, studerande, tutorer, administratörer, tekniker m
fl. Utbildning är ett teamarbete.
Åbo den 20 mars 2000.
Margita Vainio
Så här genomförs de
pedagogiska nyckelbegreppen i FC:s verksamhet