Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

21st EUCEN European Conference

Building a Network World. World networking in Continuing Education.

Barcelona 16-19 May 2001

Två gånger om året träffas människor från europeiska universitets fortbildningscentraler för att diskutera gemensamma frågeställningar, byta erfarenheter och för att lära av varandra. Den här gången lockade konferensen också ett stort antal deltagare från östeuropa och från andra kontinenter.
Två intensiva konferensdagar fylldes med plenarföredrag och work-shops. Den övriga tiden upptogs av spontana möten och samtal, sociala aktiviteter i form av luncher, middagar och museibesök. Den catalonska gästfriheten var stor och konferensarrangörerna (Pompeu Fabra University) tog mycket väl hand om deltagarna.

Också om omsättningen är ganska stor finns det en stor grupp av människor som deltagit flera gånger och umgänget dem emellan löper fritt. För min egen del var det den fjärde konferensen så många kolleger var bekanta från tidigare. Kanske var det delvis av den orsaken jag upplevde Barcelona konferensen som mycket positiv och givande. Till en stor del kan den konstruktiva stämningen också tillskrivas EUCENs nya ordförande Manuel Assuncao (den förra konferensen i London utmärktes framförallt av ett något upprivande ordförandeskifte).

Temat på konferensen var nätverk och detta tolkades av de flesta att innebära IT. Informationsteknologi diskuterades från olika synvinklar; samhälleliga, ekonomiska, etiska, användarfrågor, programvara etc etc. Givetvis problematiserades fenomenen med hjälp av begrepp som communication ability, knowledge management, new economy och andra termer som hör till tiden. Föredragshållarna var från EU, olika universitet och företag.

I det följande sammanfattar jag kort det jag fick ut av plenarföredragen. Den som är intresserad av vad som hände i work-shopen kan kontakta mig. Jag deltog i följande work-shops:
1. E Roberto Suares: Corporate University: IBM Worldwide Experience
2. F John Storan: What makes a successful Continuing Network?

Plenary Session:

1. Vicente Parajón-Collada.
Deputy Director-General of DG Information Society, European Commission
”Society in the Net”:

  • tillväxt och social samhörighet (cohesion) är det viktigaste för Europa
  • stora förändringar i jobb profiler; 10 % av jobben förändras årligen
  • inom några år: brist på 1 700 000 människor inom ICT i Europa
  • uppmärksamhet bör fästas vid ICT-tillgänglighet gällande resurser, information och utbildning
  • mera personalutbildning inom företag behövs
  • EU beaktar behovet av ICT inom ramen för sina strategier, policies och program (Lisbon summit: eEurope action plan, IST Program )Prodi: ”eEurope is a roadmap to modrnise our economy”.
  • eEurope satsar på ICT-infrastruktur: alla skall ha tillgång till internet. För studenter och forskare snabbare internet.
  • eEurope satsar på ”digital literacy” – eLearning for european youth in digital age
  • eEurope satsar på åtgärder mot social exclusion (”digital devide”) med hjälp av ICT
  • eEurope satsar på eCommerce
  • eEurope satsar på ”European digital content in the global networks”
  • IST = forskning, företagsutveckling, infrastruktur, teknologier för utbildning (plattformer och verktyg), flexibla inlärningsmiljöer

(Man blir matt av mindre!) Allt detta och mer därtill är det meningen att medlemsländerna skall förverkliga med benäget (vanligen litet) hjälp av EU. Det gäller att känna till alla program och ha kontakter om man vill komma åt pengarna.

2. Joan Majó i Cruzate.
President of WG Information Society Forum
”The Tools of Networking”:

  • mycket anlitad EU-konsult. Varit med om att skriva White book of Delors och Bangemann Report. Jobbar/forskar i nymedia på institut i Bryssel och Dusseldorf.
  • Problematiserade ”knowledge society” = relationen mellan kunskap och samhälle
  • Kunskapens nya roll kräver nya slag av utbildnings/kunskapsorganisationer
  • Kunskap = konkurrensfaktor
  • Tidigare betydde hög produktivitet hög tillväxt, idag innebär kunskap, kompetens och innovationer hög tillväxt >> företagen satsar på kunskapstillväxt
  • Obs! Traditionell (national)ekonomi bygger på fördelning av knappa resurser = att dela med sig betyder minskning = mindre resurser
  • Kunskap kan delas utan att den minskar, kunskap kan inte ägas (vem äger kunskapen? Individen eller företaget?) >>> det behövs nya mekanismer för knowledge managemant: från ägande till tillgång och ”sharing” (frågor kring licenser och patenter = relikter från det gamla systemet)
  • Nätverken, där kunskap delas, blir allt viktigare = öppenhet en framgångsfaktor! (Jfr Linux)
  • Nya verktyg behövs för att uppnå nya mål (You can´t go to Boston from Europe by car!)
  • Hur komma vidare från kunskap till innovationer och från innovationer till livskvalitet?
  • Allt som är möjligt är inte bra!
  • Ännu stora problem att lösa då kunskap blir en service på marknaden>>de som har pengar kan skaffa sig utbildning
  • Globaliseringen av utbildningsmarknaden > vad händer? Idag gäller globaliseringen endast ekonomi. Det finns inget politiskt globalt regleringssystem!!

Ett mycket intressant föredrag med många aspekter från företagsvärlden. Finns det överhuvudtaget alternativa synsätt på utbildning längre?!

3. Geoff Peters
Vice-Cancellor Open University UK
Modern Learning for a Knowledge Driven Economy

  • behovet av kompetensutveckling är en jättestor utmaning för utbildningsinstitutionerna = tillgänglighet, motivation, stöd för inlärning etc
  • studenter och ”learners” börjar allt mer agera som kunder och konsumenter >>service = relationen mellan utbildningsarrangörer och deltagare förändras
  • modernt lärande = flexibilitet, ”just in time”, kostnadseffektivitet, handledning
  • diskuterade asynkrona och synkrona systems för- och nackdelar
  • OU:s kriterier för utveckling av en ny inlärningsteknologi:
    1. Är den kostnadseffektiv?
    2. Är den tillgänglig för studenter och tutorer?
    3. Är den pedagogiskt effektiv (bättre än face-to-face)?
  • nästan alla tekniker har sina för- och nackdelar. Det nyaste är inte alltid det bästa.
  • ”Multiple media rather than Multi media”
  • OU: 100 000 studerar årligen on-line för credits + 100 000 lärare som uppdaterar sina ICT-färdigheter
  • Det finns ett verkligt intresse att studera on-line, datorkonferenser är mycket populära, (efterfrågan på ”Introduction to Web skills” on-line : 12 000 studerande /år)
  • Studerande är inte beredda att betala mera för on-line studier! ”Administrativt arbete” har påförts studenterna själva! (printa ut egna intyg t ex)
  • On-line studier betyder mera arbete för studerandena (undersökning visar: 33 % ansåg att studierna on-line krävde för mycket arbete, 24 % underskattade kravet på studietid >>> avbrott i studierna) >>> stort behov av studiehandledning, -planering, studiematerial, balans mellan ICT och traditionellt lärande
  • On-line studier betyder mera arbete för personalen: Om 20 % av kursen görs on-line betyder det en ökning av lärarnas arbetstid med 40 %, en ökning av den läromedelsproducerande personalens tid med 140 % och en ökning av ”presentation staff” med 20 %. >> behov av omstrukturering, arbetsplanering, kostnadsverktyg, förnyade produktionsprocesser.
  • Kvalitetssystem för att kontrollera och utveckla kvaliteten i on-line learning
    Open University har fungerat i 30 år och har en massa erfarenhet av olika slag av tekniker. En enorm utbildningsinstitution = industri. Kanske de intressantaste innovationerna ändå finns i de små organisationerna?

4. Andreu Mas-Colell
Minister for Universities. Generalitat de Catalunya
Networks and Cooperation in the Information Society

  • Föredragshållaren är aktiv i många nätverk inom EU och ODL i Europa.
  • Talade om vertikala och horisontala nätverk, samarbete och konkurrens och om EU.s forskningspolitik
  • Han frågade sig vem som kommer att ta hand om de lokala utbildningsbehoven och den lokala utbildningsmarknaden om och när stora utbildningsarrangörer ”tar över”? Vem tar ansvar för studenterna (en spansk student som studerar i ett engelskt ”nätverk”??!) > Ansvar för studenterna contra ansvar för utbildningen??!!
  • Det som börjar som nätverk blir ofta stora institutioner
  • Det gäller att inte fastna i teknologiföretagens fälla!
  • Viktiga färdigheter i informationssamhället:
  • Förmåga att kommunicera
  • Förmåga att tala
  • Förmåga att leda
  • man skall inte vara rädd för konkurrens. USA har blivit så bra på teknologi därför att intern konkurrens är tillåtet.

5. Antoni Zabalza
Chairman and CEO of Ecros Spain
New Economy and Continuing Education

  • Den nya ekonomin innebär inte lika stora förändringar för livskvaliteten som tidigare teknologiska förändringarna/revolutionerna
  • Internet har inte kunnat förbättra människors välfärd (problem: accessability)
  • Den nya ekonomin kan vara ”användbar” inom utbildningssektorn: den nya ekonomin utmanar det traditionella utbildningssystemet
  • Internets största användningsområden: forskning, bankverksamhet, handel, utbildning
  • Möjligheter för ICT- baserad utbildning: flexibilitet, interaktivitet, partnership, design, kommunikation mellan lärare och studenter, snabbhet
  • Den nya ekonomin påverkar vårt sätt att organisera utbildning, gör utbildning mera konkurrensutsatt, är ett kraftfullt redskap för kommunikation och nätverksbygge
  • Obs! kunskap kan inte överföras som sådan även om infrastrukturen finns!
    Diskussion:
  • Kunskap ges bara ekonomiskt värde – vilket är det etiska värdet???? – allt är inte bara ekonomi!!
  • Kunskap måste värderas också i andra termer än ekonomiska!

Nästa EUCEN konferens arrangeras i oktober 2001 i Chieti i Italien.

Margita Vainio


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi