21st EUCEN European Conference
Building a Network World. World networking in Continuing
Education.
Barcelona 16-19 May 2001
Två gånger om året träffas människor
från europeiska universitets fortbildningscentraler för
att diskutera gemensamma frågeställningar, byta erfarenheter
och för att lära av varandra. Den här gången
lockade konferensen också ett stort antal deltagare från
östeuropa och från andra kontinenter.
Två intensiva konferensdagar fylldes med plenarföredrag
och work-shops. Den övriga tiden upptogs av spontana möten
och samtal, sociala aktiviteter i form av luncher, middagar och
museibesök. Den catalonska gästfriheten var stor och
konferensarrangörerna (Pompeu Fabra University) tog mycket
väl hand om deltagarna.
Också om omsättningen är ganska stor finns det
en stor grupp av människor som deltagit flera gånger
och umgänget dem emellan löper fritt. För min egen
del var det den fjärde konferensen så många kolleger
var bekanta från tidigare. Kanske var det delvis av den
orsaken jag upplevde Barcelona konferensen som mycket positiv
och givande. Till en stor del kan den konstruktiva stämningen
också tillskrivas EUCENs nya ordförande Manuel Assuncao
(den förra konferensen i London utmärktes framförallt
av ett något upprivande ordförandeskifte).
Temat på konferensen var nätverk och detta tolkades
av de flesta att innebära IT. Informationsteknologi diskuterades
från olika synvinklar; samhälleliga, ekonomiska, etiska,
användarfrågor, programvara etc etc. Givetvis problematiserades
fenomenen med hjälp av begrepp som communication ability,
knowledge management, new economy och andra termer som hör
till tiden. Föredragshållarna var från EU, olika
universitet och företag.
I det följande sammanfattar jag kort det jag fick ut av
plenarföredragen. Den som är intresserad av vad som
hände i work-shopen kan kontakta mig. Jag deltog i följande
work-shops:
1. E Roberto Suares: Corporate University: IBM Worldwide Experience
2. F John Storan: What makes a successful Continuing Network?
Plenary Session:
1. Vicente Parajón-Collada.
Deputy Director-General of DG Information Society, European Commission
Society in the Net:
- tillväxt och social samhörighet (cohesion) är
det viktigaste för Europa
- stora förändringar i jobb profiler; 10 % av jobben
förändras årligen
- inom några år: brist på 1 700 000 människor
inom ICT i Europa
- uppmärksamhet bör fästas vid ICT-tillgänglighet
gällande resurser, information och utbildning
- mera personalutbildning inom företag behövs
- EU beaktar behovet av ICT inom ramen för sina strategier,
policies och program (Lisbon summit: eEurope action plan, IST
Program )Prodi: eEurope is a roadmap to modrnise our economy.
- eEurope satsar på ICT-infrastruktur: alla skall ha tillgång
till internet. För studenter och forskare snabbare internet.
- eEurope satsar på digital literacy
eLearning for european youth in digital age
- eEurope satsar på åtgärder mot social exclusion
(digital devide) med hjälp av ICT
- eEurope satsar på eCommerce
- eEurope satsar på European digital content in the
global networks
- IST = forskning, företagsutveckling, infrastruktur, teknologier
för utbildning (plattformer och verktyg), flexibla inlärningsmiljöer
(Man blir matt av mindre!) Allt detta och mer därtill är
det meningen att medlemsländerna skall förverkliga med
benäget (vanligen litet) hjälp av EU. Det gäller
att känna till alla program och ha kontakter om man vill
komma åt pengarna.
2. Joan Majó i Cruzate.
President of WG Information Society Forum
The Tools of Networking:
- mycket anlitad EU-konsult. Varit med om att skriva White book
of Delors och Bangemann Report. Jobbar/forskar i nymedia på
institut i Bryssel och Dusseldorf.
- Problematiserade knowledge society = relationen
mellan kunskap och samhälle
- Kunskapens nya roll kräver nya slag av utbildnings/kunskapsorganisationer
- Kunskap = konkurrensfaktor
- Tidigare betydde hög produktivitet hög tillväxt,
idag innebär kunskap, kompetens och innovationer hög
tillväxt >> företagen satsar på kunskapstillväxt
- Obs! Traditionell (national)ekonomi bygger på fördelning
av knappa resurser = att dela med sig betyder minskning = mindre
resurser
- Kunskap kan delas utan att den minskar, kunskap kan inte ägas
(vem äger kunskapen? Individen eller företaget?) >>>
det behövs nya mekanismer för knowledge managemant:
från ägande till tillgång och sharing
(frågor kring licenser och patenter = relikter från
det gamla systemet)
- Nätverken, där kunskap delas, blir allt viktigare
= öppenhet en framgångsfaktor! (Jfr Linux)
- Nya verktyg behövs för att uppnå nya mål
(You can´t go to Boston from Europe by car!)
- Hur komma vidare från kunskap till innovationer och från
innovationer till livskvalitet?
- Allt som är möjligt är inte bra!
- Ännu stora problem att lösa då kunskap blir
en service på marknaden>>de som har pengar kan skaffa
sig utbildning
- Globaliseringen av utbildningsmarknaden > vad händer?
Idag gäller globaliseringen endast ekonomi. Det finns inget
politiskt globalt regleringssystem!!
Ett mycket intressant föredrag med många aspekter från
företagsvärlden. Finns det överhuvudtaget alternativa
synsätt på utbildning längre?!
3. Geoff Peters
Vice-Cancellor Open University UK
Modern Learning for a Knowledge Driven Economy
- behovet av kompetensutveckling är en jättestor utmaning
för utbildningsinstitutionerna = tillgänglighet, motivation,
stöd för inlärning etc
- studenter och learners börjar allt mer agera
som kunder och konsumenter >>service = relationen mellan
utbildningsarrangörer och deltagare förändras
- modernt lärande = flexibilitet, just in time,
kostnadseffektivitet, handledning
- diskuterade asynkrona och synkrona systems för- och nackdelar
- OU:s kriterier för utveckling av en ny inlärningsteknologi:
1. Är den kostnadseffektiv?
2. Är den tillgänglig för studenter och tutorer?
3. Är den pedagogiskt effektiv (bättre än face-to-face)?
- nästan alla tekniker har sina för- och nackdelar.
Det nyaste är inte alltid det bästa.
- Multiple media rather than Multi media
- OU: 100 000 studerar årligen on-line för credits
+ 100 000 lärare som uppdaterar sina ICT-färdigheter
- Det finns ett verkligt intresse att studera on-line, datorkonferenser
är mycket populära, (efterfrågan på Introduction
to Web skills on-line : 12 000 studerande /år)
- Studerande är inte beredda att betala mera för on-line
studier! Administrativt arbete har påförts
studenterna själva! (printa ut egna intyg t ex)
- On-line studier betyder mera arbete för studerandena (undersökning
visar: 33 % ansåg att studierna on-line krävde för
mycket arbete, 24 % underskattade kravet på studietid >>>
avbrott i studierna) >>> stort behov av studiehandledning,
-planering, studiematerial, balans mellan ICT och traditionellt
lärande
- On-line studier betyder mera arbete för personalen: Om
20 % av kursen görs on-line betyder det en ökning av
lärarnas arbetstid med 40 %, en ökning av den läromedelsproducerande
personalens tid med 140 % och en ökning av presentation
staff med 20 %. >> behov av omstrukturering, arbetsplanering,
kostnadsverktyg, förnyade produktionsprocesser.
- Kvalitetssystem för att kontrollera och utveckla kvaliteten
i on-line learning
Open University har fungerat i 30 år och har en massa erfarenhet
av olika slag av tekniker. En enorm utbildningsinstitution = industri.
Kanske de intressantaste innovationerna ändå finns
i de små organisationerna?
4. Andreu Mas-Colell
Minister for Universities. Generalitat de Catalunya
Networks and Cooperation in the Information Society
- Föredragshållaren är aktiv i många nätverk
inom EU och ODL i Europa.
- Talade om vertikala och horisontala nätverk, samarbete
och konkurrens och om EU.s forskningspolitik
- Han frågade sig vem som kommer att ta hand om de lokala
utbildningsbehoven och den lokala utbildningsmarknaden om och
när stora utbildningsarrangörer tar över?
Vem tar ansvar för studenterna (en spansk student som studerar
i ett engelskt nätverk??!) > Ansvar för
studenterna contra ansvar för utbildningen??!!
- Det som börjar som nätverk blir ofta stora institutioner
- Det gäller att inte fastna i teknologiföretagens fälla!
- Viktiga färdigheter i informationssamhället:
- Förmåga att kommunicera
- Förmåga att tala
- Förmåga att leda
- man skall inte vara rädd för konkurrens. USA har blivit
så bra på teknologi därför att intern konkurrens
är tillåtet.
5. Antoni Zabalza
Chairman and CEO of Ecros Spain
New Economy and Continuing Education
- Den nya ekonomin innebär inte lika stora förändringar
för livskvaliteten som tidigare teknologiska förändringarna/revolutionerna
- Internet har inte kunnat förbättra människors
välfärd (problem: accessability)
- Den nya ekonomin kan vara användbar inom utbildningssektorn:
den nya ekonomin utmanar det traditionella utbildningssystemet
- Internets största användningsområden: forskning,
bankverksamhet, handel, utbildning
- Möjligheter för ICT- baserad utbildning: flexibilitet,
interaktivitet, partnership, design, kommunikation mellan lärare
och studenter, snabbhet
- Den nya ekonomin påverkar vårt sätt att organisera
utbildning, gör utbildning mera konkurrensutsatt, är
ett kraftfullt redskap för kommunikation och nätverksbygge
- Obs! kunskap kan inte överföras som sådan även
om infrastrukturen finns!
Diskussion:
- Kunskap ges bara ekonomiskt värde vilket är
det etiska värdet???? allt är inte bara ekonomi!!
- Kunskap måste värderas också i andra termer
än ekonomiska!
Nästa EUCEN konferens arrangeras i oktober 2001 i Chieti
i Italien.
Margita Vainio
|