Öppna universitetet · Fortbildning · Skärgårdsinstitutet

Sök · Start  

EDEN 10 th Anniversary Conference

Learning Without Limits
Developing the Next Generation of Education

Stockholm

Konferensen var en i raden av konferenser som hade som tema den nya teknologin inom utbildningen. Konferensen hör till de mera etablerade på grund av att arrangören The European Distance Education Network representerar ett stort europeiskt nätverk med medlemmar från de flesta europeiska länder. Åbo Akademi är medlem i EDEN via Suomen etäopetusliitto. EDEN´s aim is to foster developments in distance education through the provision of platform for cooperation and collaboration between a wide range of institutions, networks and individuals concerned with distance education in Europé".

Konferensen hade samlat långt över 300 deltagare från ett fyrtiotal länder (drygt 20 från Finland) och programmet var späckat med 5 plenarsessioner med minst tre föredrag per session plus mindre parallellsessioner, posterutställningar och work-shops. ICT i alla dess former från tidig morgon till sen kväll. Parellsessionerna var indelade i
- Introduction and integration of ODL and eLearning solutions
- Electronic education supported by research
- Training of eLearning professionals
- Policies, strategies and scenarios
- National case studies
- Informal arenas of learningSearching for best practice
- Language education supported by ICT
- Online learning environments and platforms
- Institutional development case studies
- European dimension and international project experience
- Poster presentations

Det är förstås omöjligt att sammanfatta konferensen och därför ger jag en högst subjektiv beskrivning av vad jag tyckte att var det centralaste och viktigaste lärdomarna för mig.


1. Changes of conceptual framework of distance education

Prof. Betty Collis, University of Twente, The Netherlands
- en erfaren, sympatisk, trovärdig föredragshållare
- poängterade universitetens ny roll pga utbildningens förändrade sammanhang
- det gäller för universiteten att tänja på sina tidigare uppfattningar
- sk traditionella studenter uppgår de facto endast till 10 % av alla studenter!! Plus att antalet studenter ökat.
- det behövs mycket mera flexibilitet i undervisningen


Tyngdpunkten på A kallar Collis Entry level
Tyngdpunkten på C kallar Transitional level
Tyngdpunkten på D kallar Professional level

Från A till C = evolutional mode - basic remains but is strained
D står för en värdeförhöjning

C är vanligen den nivå universiteten jobbar mest med : studentsystem, kursdesign, kursutveckling, anpassning till olika slag av programvara

D kräver mera av intervention i det traditionella tänkesättet. Utgångspunkten är "knowledge management" dvs hiur man lagrar, sorterar information i olika slag av kunskaps/informationsbaser och anpassar innehållet till olika moduler. Ger större möjligheter till "just-in -time" lärande. Sammankopplas också med andra system; ekonomiska, administrativa, personalförvaltning etc.

- viktigt att veta vad man vill med "virtualiseringen" - vilka är målen, hur ser marknaden ut?
- Från institutionens visioner och mål till genomförande med en klar uppfattning om pedagogik och teknik.
- Obs! boken: Flexible Learning in a Digital World av B Collis och J Moonen. Utgiven 2001 av Kogan page. http://www.kogan-page.co.uk


1. Diana Laurillard,
pro-Vice Chancellor of the OpenUniversity, UK

- effektiv, kunnig, erfaren
- efterlyste mera professionella lärare inom universiteten
- studenterna vill ha mera interaktivitet i undervisningen - obs! nya generationens vana vid datorer och spel
- kommunikation inom utbildning bör uppmuntras
- förevisade ou interaktiva datorbaserade undervisning
- kreativitet utvecklas genom att använda produktiva arbetsredskap
- narrativ undervisning befgrämjas inte via datorer men är ändå den form som används mest (och som studenter tycker om!)
- nya personalgrupper behövs: stödjande och kurs/läromedelsproducerande
- den undervisande personalens tid går i allt högre grad mindre till presentationer och mera till utveckling, tutoring och designing
- universiteten måste kunna garantera kvalitet i undervisningen - deras uppgift!
- obs boken! : Rethinking University Teaching. 2nd edition (storsäljare!) Routledge 2001 av DL.

2. Roger Säljö
Vice-Rector, Göteborgs universitet, Sverige
- sysslade mest med begreppsutredning
- svårt att veta vilket begrepp skall användas; e-learning, virtual university, flexible learning……..
- termerna är viktiga eftersom de öppnar olika perspektiv!
- trots att virtualiseringens frammarsch och spenderar människor mera tid i klassrum än någonsin tidigare!
- den personliga kontakten mellan människor måste alltid finnas inom utbildning

Diskussion:
- svårt att ändra kulturen inom universiteten
- bästa sättet att arbeta med enskilda (intresserade) individer
- kurser ochwork-shops är inte populära bland akademiska lärare
- forskningsresultat bör användas som argument
- e-mail = gate-keeper - bra att börja härifrån
- personliga samtal och intervjuer om undervisningen kan vara bra sätt att få igång en utveckling
- studenter vill ha korta kurser


2. Review on transformations of open and distance learning in the past five years

1. Erling Ljosa
Head of Product Develpment, NKS Foundation, Norway
- erfaren, rationell (ingenjör/ekonom?), målmedveten, businessinriktad
- teknologin är inte det viktigaste idag!
- många förändringar under de senaste fem åren:

- betoning av kvalitet
- takten har ökat
- accepterande av diversitet blivit viktigare
- studenterna har blivit kunder
- krav på större flexibilitet
- kosnadsmedvetenheten har ökat
- globaliseringen har blivit en central fråga

- provocerade med vissa påståenden:

- traditionella universitet möter inte behoven i det postindustriella samhället
- "dual mode" universitet tar inte "virtualiseringen" på allvar
- virtuella nätverk har ingen egentlig betydelse för de traditionella universiteten
- det offentliga och det privata kan inte samarbeta
- det saknas ett strategiskt ledarskap

- vi har ännu bara skrapat på ytan till den digitala förändringen
- transformationer tar mera än 5 år

2. Tamas Lajos
Professor, Budapest University of Technology and Economics
- talade om vikten av att kunna samarbeta och se utbildning i sitt nya sammanhang (holistic thinking, constructive learning, dialogue)
- stora kulturella förändringar på gång
- ODL måste bli mera kostnadseffektiv = dåliga processer, pengar felinvesteras
- Universiteten måste klarare definiera sina mål och uppgifter

3. Liz Burge
Guest prof, Mid Sweden University
- försökte sig (igen) på ett nytt grepp; föreläste inte utan satte på en over-head med frågor som alla enskilt fick reflektera över - inte så mycket mer men bra frågor!!
- poängterade att man inte skall fokusera på teknologin utan på studerandenas behov
- pengar är inte tillräckligt ("money is not the issue"), det vi skall fokusera på är miljöer för inlärning

3. Learning Beyond Limits - from an European perspective

1. Maruja Gutierrez-Diaz
Head of the Multimedia Unit, European Commission, DG Education and Culture
- sitter inne med mycket information och makt att besluta om EU-projekt
- mycket innehållsrikt föredrag: massor med information
- den enorma aktiviteten inom utbildning hänger ihop med de politiska, ekonomiska, sociala förändringarna i Europa
- det behövs mera kunnande och kreativitet i Europa
- viktigt att betona glädjen att lära sig, "the joy of learning"
- life-long learning = en ny paradigm, ICT har en stor roll
- vi måste re-designa institutioner, organisationer, finansieringsmodeller, innehåll, serviceformer, pedagogiska metoder och material
- vi behöver utveckla/lära oss management of change, ICT är facilitator
- utbildning håller på att bli en serviceform
- för Europa är det viktigt att betona samhörighet och integration
- EU.s Lissabon möte satte utbildning högst bland prioriteringarna
- poängterade samarbete mellan företag, media, frivilliga organisationer och utbildningsinstitutioner
- EU:s action plan beträffande utbildning: satsningar på:
- infrastruktur
- utbildning
- kvalitet
- samarbete
- för varje område finns närmare (långa) beskrivningar hur detta skall göras
- kolla: http://www.europa.eu.int/comm/education/elearning


2. What is new in European policy and market development related to ODL and eLearning?
Caludio Dondi

President of Scienter, Italy
- en strateg och (EU)lobbare av högsta rang, är eller har varit med i de flesta viktigaste ODL projekt (bla BENVIC), har ett otroligt nätverk
- poängterade marknadens roll - marknaden som en ny aktör inom utbildning
- den offentliga utbildningsverksamhet jobbar framförallt med infrastruktur och utbildningssystem oberoende av om det finns en efterfrågan
- >> skapar efterfrågan efteråt - kan innebära stora felinvesteringar
- kundbegreppet bör klargöras, kunden är inte nödvändigtvis = studerande
- tidigare betoning på tillgänglighet (access)= demokrati, och tillgång (supply) och flexibilitet och individualisering idag betonas ITC-färdigheter och innovationer >>>> elearning industry
- utvärderade EUs-utbildningspolitik

+ plus
mobilisation
network /multiculturality
catalyst of transnational
developments

- minus
fragmentation
not enough capitalisation (just pilot projects)
not enogh dissemination/mainstreaming
too much administration (förhindrar innovationer)

- ODL är inte längre en egen specialisering utan en central del av innovationerna inom utbildning

Olika krafter påverkar utformningen av Education, Training och H (som jag inte för mitt liv kan komma ihåg vad det är!!!).???
Olika scenarier:
1. De-institutionalisation = Marknadskrafterna (T/M) tar helt över och de traditionella utbildningsinstitutionerna nermonteras
2. Life-long-learning = Genom att ge plats för innovationer skapas ett integrerat utbildningssystem (obs i Europa skiljer man ofta skarpt mellan training och education)
3. Ingenting händer = motståndet inom utbildningssystemet är så stort och utbildningssystemen öppnar sig inte mot samhället "Talking and fighting and nothing will change"
4. Aktörerna tar hand om var sin bit = utvecklingen sker sektorvis: motståndarna handhar/får education-biten, training tas om hand av innovativa institutioner och marknaden tar ????
>>>- antingen ökar eller minskar den digitala uppdelningen (digital devide)
- "Social exclusion" kan bli följden
- viktigt att EU beaktar syd-nord dimensionen!
- obs! utbildningspolitik (än så länge) en fråga för de enskilda nationerna inom EU
- utmaningar: tillgång till teknologi bör försäkras, förmåga att lära sig bör befrämjas, motivationsfaktorer bör utvecklas
- vad skall vi sträva till lärande medborgare eller kunder?
- den offentliga sektorn bör utveckla sitt samarbete med den privata sektorn annars kommer den offentliga utbildningspolitiken att förlora sin utvecklingskraft. Det finns mycket att lära av de privata bla effektivare processer och finansieringssätt
- utbildningen skall utvecklas tillsammans med privata partners men inte under privat ledarskap!


4. The impact of ICT on Education

- "Varför finns det ingen rationell diskussion om olika utbildnigsparadigmer?"
- attityder till ICT inom utbildning: tvivlare, konservativa, moderata, radikala, extremt radikala
- förhållningssättet varierar på skalan: ICT i utbildning handlar om: adminstration, innehåll, didaktik, organisering, system, kultur, ideologi

Utbildningsteknokraterna och -reformisterna är ofta determinister , enligt dem är tekniken något vi får lov att leva med och måste anpassa oss till. Bättre att göra något än att låta bli även om man inte är så övertygad om följderna. Teknologin uppfattas i sig som neutral.
Holisterna är "indeterminister" dvs de tror att tekniken kan påverkas och etiskt utvärderas. Det finns dåliga och goda lösningar inom ICT och utbildning. Värderingar och ideologi är viktiga.

- de flesta lärare vet inte riktigt vad de skall göra med teknologin, hur de skall förhålla sig.
- tillsvidare har fördelarna av ICT inom utbildning inte kunnat påvisas: Det finns ingenting som bevisar att studenternas prestationer (achievments) blivit bättre. ICT har inte gjort människor positivare inställd till aktivt lärande. Varför då ICT????
- hur skall frågor av detta slag kunna diskuteras rationellt och operationaliseras??
- är det skäl att gå tillbaka några steg? Back to basics? För att hitta rätt?
- kolla: http://www.bgu.ac.il/futuredu


Kommentar av Nikitas Kastis, Lambrakis Research Foundation, Bryssel
- en av "lobbisterna" i den inre kretsen
- vi vet inte tillräckligt men vi måste ändå göra beslut med den begränsade kunskap vi har
- vi måste lära oss att bättre analysera marknaderna = en allvarlig brist
- PPP = Public Private Partnership
- viktiga strategiska beslut:

- rekrytering av personal (vilka kvalifikationer inom ICT_utbildning är viktiga!?)
- (personal)utbildning
- öppna och redesigna processerna - nya aktörer bör tas med
- utvärdering bör ske på åtminstone två nivåer:

- nivå 1: platform, studentprestationer, inlärning
- nivå 2: sociala, ekonomiska faktorer, system

- det behövs bättre ledare och strateger

Diskussion:
- utbildningen är i en djup kris - har inte att göra med teknologin utan med att utbildningen inte hänger med i tiden
- mera diskussion behövs om vad utbildning är, vad man vill befrämja, vilka mål som skall uppställas
- marknaden bör bli bättre känd inom utbildningsvärlden
- förändringarna kräver mycket professionellt kunnande. Det räcker inte med att kunna pedagogik, många olika slag av färdigheter och kunskap är viktigt - team-arbete - nya yrkesgrupper - öppenhet
- hur lär vi oss? - att lära sig av andras erfarenheter (best practices) och genom att ställa bra frågor (dialog), gränsöverskridande


Övriga tänkvärda observationer och lärdomar:
- Heikki Kynäslahti från HU, sysslar med mobil utbildning (WAP)!!!
- Raija Latva-Karjanmaa från HU (ped fak) gör intressant forskning: IQ-form - Theorethical Understandings of virtual learning
- J Schreurs et al, Limburgs Universitair Centrum, Belgium föredrag rubricerat: The learning portal and learning pool of collaborative learning system. Använder Lotus Learning Space. Olika egna verktyg och applikationer.
- A Valiuskeviciute et al , Vyutas Magnus University and Kaunas Technological University. Forskare som har utvecklat kognitiva verktyg (spel) för kognitiva processer. Verktyg för utvärdering (assessment) av inlärningsprocessen, sätt att beskriva kunskapsnivå, portfolio, dagbok. Learning trajectories. Navigation.

Margita Vainio
20.6.2001

 


Fortbildningscentralen vid Åbo Akademi  /  Centre for Continuing Education at Åbo Akademi University
Fabriksgatan 2 · 20500 ÅBO/TURKU, Finland +358 (0)2 215 4944 · fax (02) 215 4943 · fc-info@abo.fi