Info om FC / Pedagogisk
utveckling /
Beskrivningen av kvalitetsprojekten
FC/ÅA:s utvecklingsprojekt 1999-2001
(PM, september 1999)
Vision
Vi lever i en snabbt föränderlig värld. 90-talets Finland
har utmärkts av stora ekonomiska och strukturella förändringar,
som har drivits fram bl. a. av genomgripande politiska
världshändelser, informationsteknologins snabba utveckling och
den växande globaliseringen och internationaliseringen.
Förändringarna återspeglar sig på de flesta samhällssektorer
och har konsekvenser för snart sagt alla människor.
Utbildningssektorn genomsyras kraftigt av förändringarna och
alla utbildningsinstitutioner, universiteten inbegripna, är en
del av processen.
Till förändringar kan man förhålla sig på olika sätt allt
från likgiltighet och passivitet, till reaktioner i efterhand
eller på förhand (proaktivitet). Ett aktivt sätt att förhålla
sig till skeendena är att vara med och påverka utvecklingen då
den sker, dvs stå i direkt interaktion med andra
påverkningskrafter.
I det samhällsbyggande som som bäst pågår har lärandet en
central roll. "Informationssamhällets" byggstenar
utgörs av kunskap och kompetens. Människors, organisationers och
samhällens välbefinnande beror i hög grad på deras tillgång
till och förmåga att skapa och hantera information och kunskap.
Livslångt lärande och återkommande utbildning blir därför
centrala och kraftiga framgångsinstrument på alla nivåer i
informationssamhället.
Samtidigt med de strukturella förändringarna sker
förändringar i värderingar och samhällssyn. Också synen på
undervisning och lärande förändras vilket bl a medför att de
traditionella utbildnings- och undervisningsformerna får ge vika
för mera flexibla och anpassningsbara arrangemang samtidigt som
individens eget ansvar och resurser för inlärningen betonas. I
fokus för inlärningsprocessen står den studerande medan
lärares och andra resurspersoners roll i första hand är att
skapa förutsättningar för en meningsfull och effektiv
inlärning. Principen om livslångt lärande och återkommande
utbildning förutsätter andra strukturella, pedagogiska och
ekonomiska lösningar än de vi är vana vid.
Universitetens roll i ett marknadsorienterat samhälle är
beroende av deras förmåga att i konkurrensen med andra
nationella och internationella utbildningssystem erbjuda
utbildningstjänster som såväl till innehåll som till form är
kvalitativt högklassiga och relevanta. Också Åbo Akademi och
dess institutioner är i allt högre grad involverade i
konkurrenspräglade processer men situationen är särskilt
utmärkande för FC.
Alla utbildningsinstitutioner står inför stora utmaningar men
kan åtminstone i viss mån själva välja sitt
förhållningssätt. Att aktivt gå in i förändringsprocesserna
med syfte att påverka innebär samtidigt att själv förändras.
Att inte förändras kan vara ödesdigert.
FC vill aktivt vara med i skapandet av de nya
inlärningsmiljöerna och kunna erbjuda vuxenstuderande
universitetsbaserade utbildningsmöjligheter i en modern och
flexibel inlärningsmiljö.
Bakgrund
FC/ÅA har genomgått en snabb kvantitativ expansion under hela
90-talet. Kurser och utbildningsprojekt har avlöst varandra i en
strid ström, nya uppdragsgivare och finansieringskällor har
uppdagats, personalen har ökat och studerande har det inte varit
brist på. Interaktionen med olika intressenter har
karakteriserats av stor intensitet ibland på bekostnad av en
systematiskt balanserande och reflekterande planering och analys.
Å andra sidan kan man påstå att detta sätt att arbeta är
utmärkande för marknadsorienterade kunskapsorganisationer där
aktiviteterna uppstår och utvecklas i direkt interaktion med det
omkringliggande samhällets olika sektorer och grupper.
FC är en del av ÅA och samarbetet med
universitetsutbildningen och -forskningen är den givna basen för
verksamheten. Universitetets roll och intresse av
Fortbildningscentralens verksamhet har märkbart ökat under de
senaste åren, vilket kan tolkas som ett uttryck för ett
trovärdigt partnerskap. Det kan antas att den traditionella
grundutbildningen vid universiteten kommer att påverkas av
trycket från vuxenutbildningen genom att principen om livslångt
lärande ges allt fler praktiska tillämpningar. Det ligger med
andra ord i hela Åbo Akademis intresse att kvaliteten i
vuxenutbildningen kontinuerligt utvecklas.
Ett allt vanligare sätt att klargöra och förstärka sin
position på marknaden är t ex att ackreditera utbildningsprogram
och att certifiera kvaliteten enligt givna standarder. I takt med
att certifiering och ackreditering blir vanligare konkurrensmedel
efterfrågar FC:s uppdragsgivare, samarbetsparter och
studerandegrupper kvalitetsbeskrivningar och -kontroller. För att
FC skall stå sig i den framtida konkurrensen är det således
viktigt att kvaliteten i FC och i FC:s "produkter" och
aktiviteter kan beskrivas och mätas systematiskt och trovärdigt.
Att utveckla arbetet är dessutom en utmaning som kan höja den
personliga kompetensen och arbetstillfredsställelsen.
Under senare delen av 90-talet har begrepp som utvärdering och
kvalitet varit i livlig användning. Genom framförallt
självutvärderingar har man ansett att kvaliteten i aktiviteter
och processer befrämjas på bästa sätt. Extern utvärdering har
därför genomförts på basen av interna analyser och
beskrivningar. Så har t ex Åbo Akademi inkl FC utvärderats av
CRE (Europeiska Rektorsrådet) 1998. Dylika utvärderingar ger en
allmän bild av organisationens tillstånd sedd med utomstående
experters ögon.
Utvärderingar i syfte att kartlägga och utveckla den interna
verksamheten vid FC har skett bl. a. i form av kursutvärderingar
och arbetsmiljökartläggningar (FC-barometrar, utvecklingssamtal
etc.). I allt högre grad har också uppdragsgivare och kunder
gjort sina egna utvärderingar och kvalitetskontroller av de
utbildningstjänster som FC tillhandahåller.
Åbo Akademi utsågs bland fem andra universitet i Finland till
kvalitetsenhet inom vuxenutbildning 1999-2001. Utmärkelsen kan
tolkas som ett erkännande för FC-personalens målmedvetna och
ambitiösa arbete och samtidigt ger utnämningen möjlighet att
vidareutveckla kvaliteten i FC:s tjänster och produkter tack vare
ett av UVM beviljat tvåårigt anslag. FC har under våren -99
startat ett kvalitetsprojekt som genomförs under åren 1999 -
2001 under förutsättning att Rektor även under de två sista
åren av projekttiden avdelar medel ur kvalitetsanslaget för
ändamålet.
Projektets mål
Fortbildningscentralens kvalitetsprojekt har grundats i syfte
att vid sidan av den kontinuerliga verksamheten mera systematiskt
och intensivt utveckla modeller och handlingsmönster som gör det
möjligt att svara mot de förväntningar som ställs på en
modern vuxenutbildningsaktör.
Eftersom FC i hög grad måste arbeta marknadsorienterat bör
utgångspunkten i utvecklingsprojektet sökas ur ett
kundperspektiv, d v s projektet strävar till att genom en
kvalitetssäkring för FC skapa största möjliga mervärde för
FC:s kunder. Begreppet "kund" är problematiskt i
utbildningssammanhang men avser preliminärt såväl
uppdragsgivare och samarbetsparter som studerande d v s deltagare
i FC:s kurser. Till kundbegreppet kan ytterligare tilläggas
organisationens interna kunder (personalen).
Projektets målsättning kan sammanfattas enligt följande:
Pro Q syftar till att utveckla kvaliteten i
utbildningsverksamheten vid FC med speciell betoning på
utbildning i virtuell miljö.
Då projektet är slutfört (31.12.2001) har följande resultat
uppnåtts:
- En kvalitetsmodell (kvalitetssystem) för FC:s
utbildningsaktiviteter har utvecklats.
- 70% av FC:s kurser genomförs helt eller delvis i virtuell
miljö.
Målen uppnås via en rad delmål och genom att
arbetsfördelningar och arbetsprocessen koordineras och
tidtabeller fastslås och hålls.
Med projektet strävar FC även efter att erbjuda akademins
grundutbildning modeller för utveckling och samarbete med
vuxenutbildningen. Samarbete med fakulteterna och
utbildningsmässig integrering är ledande strategiska ambitioner
i syfte att förverkliga principen om livslångt lärande inom
universitetssektorn.
Innehåll
I syfte att säkra kvaliteten i FC:s utbildningsverksamhet bör
alla delar av verksamheten granskas. Som referens för arbetet
används de av Finlands kvalitetspris uppställda
kvalitetskriterierna.
Projektet strävar efter att ge svar på åtta centrala
frågor. Varje svar förutsätter att respektive
verksamhetsområde har dokumenterats och att kvalitetsnivån har
fastställts på basen av en reflekterande och tillräcklig
analys. För respektive fråga bör svaren definieras på en
adekvat nivå: institutionell nivå (hela FC), kursnivå och/eller
"affärsområde" (enligt uppdragsgivare/kund eller
enligt studieform). De delfrågor som nedan hänför sig till
respektive huvudfråga är tillsvidare preliminära. Till sakens
natur hör att frågorna delvis överlappar varandra.
Vilka organisations- och ledarskapsformer befrämjar bäst
kvaliteten i FC:s kursverksamhet?
- Former för intern organisation och kommunikation?
- Ledarkompetenser, kursledarkompetenser?
- Former för intern information och internt samarbete?
- Visioner, mål och intentioner i formuleringar och aktiviteter?
- Beslutsgång, behörighet och ansvar?
Hur insamlas och analyseras tillbudsstående information så
att FC:s verksamhet såväl på institutionell som kursnivå och
enligt affärsområde uppnår sina mål?
- Information om olika kundgrupper, marknader, personal?
- Användningen av olika informationskällor (interna/externa)?
- Förmåga att använda och analysera information?
- Verktyg för analys av tillbudsstående information?
- Information för beslutsfattande (rapporter etc)
Hur sker den strategiska planeringen?
- Strategisk planering på olika nivåer
(FC/temagrupp/affärsområde)?
- Långsiktiga/kortsiktiga planer?
- Omvärldsanalyser, kontakter, nätverk?
- Kundorientering; marknadskommunikation, kundsamspel?
- Verktyg för strategisk planering?
Hur garanteras kompetensutvecklingen inom FC?
- Former av personalutveckling?
- Verktyg för personalutveckling?
- Kompetenskrav/-profiler?
- Personalutbildning?
- Belöningssystem?
- Arbetstillfredsställelse, -klimat, fysiska och psykiska
förutsättningar?
- Personalpolitik
Hur handhas verksamhetens centrala processer?
- Hantering av pedagogiska processer?
- Kundorientering och former för samarbete?
- Stödjande processer; ekonomi, kansli, personal - övriga?
- Rutiner, arbetssätt?
- (Produkt)utvecklingsprocesser; verktyg?
- Processledning; institutionsnivå, kursnivå?
Vilka former finns för kundorienteringen?
- Information om kundförväntningar bland olika kundgrupper ?
- Mätning av kundtillfredsställelse?
- Marknadsandelar?
- Kundsamverkan/-samarbete?
- Feed-back-system, utvärderingssätt?
Hur kan de samhälleliga effekterna av verksamheten
utvärderas?
- Formulering av effektmålsättningar?
- Etik, värderingar, ansvar; hållbar utveckling, människosyn?
På vilket sätt mäts resultaten?
- Definition av kvalitativa, kvantitativa, ekonomiska
resultat?
- Verktyg för resultatuppföljning?
- Uppföljning av inhiberingar, reklamationer etc?
- Mätning av graden av måluppfyllelse?
Frågorna förväntas styra arbetsprocessen i riktning mot
projektets mål. Besvarandet av frågorna förutsätter att
respektive problemområde granskas och nuvarande
tillvägagångssätt utvärderas och därpå föreslås och
genomförs förbättringar. Förbättringarna utvärderas och
resultaten (förändringarna) beskrivs.
Projektets organisation
Projektet genomförs genom att arbetet uppdelas i olika
delprojekt. I projektstarten har två delprojekt grundas:
- KvIT-teamet utvecklar tekniska modeller och konkreta
lösningar för vid FC lämpliga virtuella inlärningsmiljöer.
Vid sidan av detta kartläggs personalens IT-kunnande och på
basen av det gör gruppen en plan för att höja samtliga
arbetstagares kompetens när det gäller användning av utrustning
och programvara för kursverksamhet och andra rutiner.
KvIT-teamet leds av Mårten Saarinen och består ytterligare av
Uffe Wikström, Christel Söderholm, Maria Sundströmoch Dan Holm.
- PedaQ-teamet fördjupar FC:s kunskap om pedagogiska
processer och utvecklar lösningar och stödsystem för lärande i
virtuell och reell miljö.
Gruppen arbetar i första hand med kompetensbeskrivningar för
kursledare och lärare och utarbetar stödjande material samt
uppgör program för kursledares och lärares pedagogiska
kompetensutveckling. I ett senare skede arbetar gruppen med
konkreta pedagogiska tillämpningar.
Peda-teamet leds av Tove Forslund och består därtill av Eva
Costiander-Huldén, Johanna Hedenborg, Majlen Saarinen och Pian
Åkerlund.
Ett område som kräver specialgranskning och utveckling är
problematiken kring kundsamverkan och marknadsföring. En
arbetsgrupp för denna uppgift kommer att tillsättas. Ett annat
område som bör utvecklas är ytterligare FC:s informationshantering
och ett specialarbete kring detta skall utföras av Eva
Costiander-Huldén. Ekonomiska och administrativa processer
och möjligheter att rationalisera inom dessa undersöks av en
arbetsgrupp under ledning av Gundel Westerholm. Gruppen skall
tillsättas inom kort. Margita Vainio dokumenterar och granskar
frågor kring organisation, ledarskap och strategisk planering.
I mån av möjlighet kommer specialundersökningar att utföras
av utomstående specialister, graduskrivare, konsulter m fl.
Projektpersonalen deltar i interna och externa kompetenshöjande
utbildningar och kurser. Mårten Saarinen utvecklar inom ramen för sin pro gradu virtuella
utbildningskoncept och Eva Costiander-Huldén och Margita Vainio
utvecklar inom ramen för PD-utbildningar sina respektive
områden. På det här sättet ges projektets olika delar en
högklassig handledning.
Projektledare är Margita Vainio med uppgift att koordinera
teamens arbeten i syfte att uppnå de fastställda målen.
Teamledarna fungerar som styrgrupp för projektet och till mötena
kallas vanligen hela projektpersonalen. Projektet informerar
internt om sitt arbete i FC:s intranet och på personalmöten.
Informationen på intranet fungerar samtidigt som projektets
dokumentationsbas.
Tidtabell
Projektet startade på våren -99 med en gemensam
utbildningsdag för potentiella projektdeltagare och därefter har
de två tillsatta teamen sammankommit ett flertal gånger för att
strukturera och kartlägga problematiken på respektive område.
Styrgruppen har sammankommit två gånger under våren och kommer
fr o m hösten att sammankomma i medeltal en gång per månad.
Projekttidtabellen skisseras nedan. Tidtabellen för delprojekten
kan avvika beroende på arbetets art. Generellt sett utvecklas
kvaliteten kontinuerligt d v s åtgärder som anses förbättra
kvaliteten vidtas omedelbart. Avsikten är inte att införa
kvalitetsförbättringar först då projektet avslutats.
Vt 1999:
Projektet grundas, planeringen vidtar
Målsättningarna skisseras
KvIT-teamet och peda-teamet tillsätts och planeringen inom resp
team startar
Ht 1999:
Målen fastställs för hela projektet och för delprojekten
Organisationen finslipas, resurser definieras, strategier
diskuteras
Delprojekten arbetar med fördjupning, kartläggning och
lägesanalys
Dokumentation av tillvägagångssätt och
Vt 2000:
Målen uppföljs och arbetet revideras vid behov
Utvärdering av nuvarande praxis, vid behov genom bench-marking
eller motsvarande metoder
FC-kvalitetskriterier fastställs för olika funktioner och
aktiviteter
Kvalitetsmått utarbetas och prövas
Kvalitetsarbetet konkretiseras i kurser och stödjande funktioner
Ht 2000:
Målen uppföljs och arbetet revideras vid behov
Kvalitetsarbetet konkretiseras i ytterligare kurser och stödjande
funktioner
Dokumentation och utvärdering av utvecklingsarbetet i enlighet
med fastställda kriterier.
Vt 2001:
Målen uppföljs och arbetet revideras vid behov
Kvalitetsarbetet konkretiseras i ytterligare kurser och stödjande
funktioner
Dokumentation och utvärdering av utvecklingsarbetet i enlighet
med fastställda kriterier
Rapporteringsdokument och -tillvägagångssätt planeras
Ht 2001:
Rapportering i planerad form
Utvärdering och analys av projektet som helhet och till sina
delar
Processen avslutas
Margita Vainio
September 1999
|