![]() |
Kvalitetshantering |
|
Kvalitetshantering - startsida Organisation Aktuellt Kvalitetshanteringssystem Nationell och internationell utveckling Begreppet kvalitet Utvärderingsresultat Kontaktuppgifter Förvaltningsämbetet Aktuellt på ÅA:s webb Evenemangskalendern Meddelanden från ÅA Sök i ÅA:s webb Webbmail Hjälp Till ÅA:s startsida |
Plan för utvecklingen av
kvalitetshanteringssystemet 2007-2010 1. Utgångspunkt 2. Nuläge 3. Mål, resultat och nytta 3.1 Mål 3.2 Resultat 3.3 Nytta 4. Processorganisation 4.1 Ledning av verksamheten och beslutsfattande 4.2 Planering 4.3 Genomförande 4.4 Information och utvärdering 5. Resurser 5.1 Personal 5.2 Budget 6. Verksamhet 6.1 Förstärkt organisation för kvalitetsutveckling 6.2 Dokumentation av verksamheten 6.2.1 Universitetets kvalitetshandbok 6.2.2 Enheternas handböcker om verksamheten 6.2.3 Processbeskrivning 6.3 Studerandenas medverkan 6.3.1 Ansvar och initiativ, studerandens roll i kvalitetshanteringssystemet 6.3.2 Respons- och rapporteringssystem 6.4 Intern uppföljning 6.5 Dokumenthantering 7. Riskanalys 8. Jämställdhet och jämlikhet 9. Miljö Åbo Akademis mål är att fortgående uppfylla universitetslagens krav på att hålla hög internationell kvalitet på sin forskning, utbildning och undervisning. I Bolognaprocessens styrdokument betonas att universiteten bär det främsta ansvaret för verksamhetens kvalitet. Universitetslagen stadgar att universiteten skall utvärdera sin verksamhet och bedöma hur verkningsfull den är. Rådet för utvärdering av högskolorna kommer att med hjälp av en tillsatt extern panel utvärdera Åbo Akademi under hösten år 2009. Den här auditeringen har som mål att fastställa om universitetet har ett tillräckligt bra kvalitetshanteringssystem för att tilldelas det nationella certifikatet för kvalitativ högskoleverksamhet. Målsättningen att ständigt förbättra verksamheten genom ett aktivt utvecklingsarbete förutsätter att medlemmarna i högskolesamfundet har god kunskap om hur verksamheten bedrivs och vilka påverkningsmöjligheter det finns. Därtill bör arbetsmiljön och arbetsklimatet inspirera till att delta i utvecklingsaktiviteter. Åbo Akademis styrelse fattade i december 2004 ett principbeslut om att i högre grad betona kvalitetshanteringen (utveckling, ledning och säkring av kvaliteten) i verksamheten. Det skulle ske med hjälp av förändringar i organisationen, genom att utöka dokumenteringen av verksamheten och genom att utveckla nya metoder för kvalitetssäkringen. Omvälvande projekt (ex. ny utbildningsstruktur och nytt lönesystem), förestående byte av rektoratet och bundna personalresurser gjorde att processen inte framskred. I och med det nya rektoratet från 1.1.2006 har processen återupptagits. Projektmedel och en ökad budget för 2007 stärker arbetet. Av den anledningen har en plan utarbetats för vad utvecklingsarbetet rent konkret innehåller och hur det skall genomföras. Planen beaktar den utveckling som skett på internationell[1], nationell[2] och högskolenivå. I det här skedet är det därför ändamålsenligt att styrelsen tar ställning till processen. Innehållet i den här planen har reviderats utgående från diskussioner om kvalitetshanteringssystemet som förts i styrelsen och rektorsnämnden i december 2006 och vid fakulteterna och flertalet av de fristående institutionerna i januari och februari 2007. Därtill hölls ett allmänt seminarium om kvalitet 8.1.2007 i Åbo för att få fram synpunkter på vad ett kvalitetshanteringssystem kunde innehålla. 3. Mål, resultat och nytta 3.1 Målen är
3.2 Resultatet förväntas bli
3.3 Nyttan förväntas bli
4. Processorganisation (se organisationsschema) 4.1 Ledning av verksamheten och beslutsfattande Processen leds av första prorektor i nära samarbete med kvalitetskoordinatorn. Kvalitetskoordinatorn har det huvudsakliga ansvaret för framställande av informationsmaterial, utvecklingsförslag och föredragningar för att administrativt driva fram processen. Prorektor fattar beslut om åtgärder i den dagliga verksamheten. Beslut som har stor inverkan på verksamheten vid universitetet fattas av rektor eller styrelsen enligt bedömning. Kvalitetskoordinatorn har ansvar för verksamhetens budget. Tillsammans med projektanställda bildar prorektor och kvalitetskoordinatorn en kvalitetsenhet. I enlighet med styrelsens principbeslut 15.12.2004 har prodekanus ansvaret för utvecklingen av kvaliteten vid fakulteten. De fristående institutionerna har utsett ansvarspersoner för utvecklingsarbetet. Områdescheferna ansvarar för utvecklingsarbetet vid respektive uppgiftsområde inom förvaltningsämbetet. Beslutsfattande sker enligt enheternas bestämmelser. 4.2 Planering Kvalitetsenheten ansvarar för att framställa utvecklingsförslag för vart och ett av planens delprojekt. Enheten stöds av nämnden för kvalitetssäkring och utvärdering. Utvecklingsarbetet förutsätter aktiva insatser vid enheterna. Det förutsätter en fortgående dialog mellan processledningen och enheterna. En ledningsgrupp för uppföljning och utveckling (LUPP) har sammankallats under 2006 för att diskutera utvecklingsarbetet på basis av framställt material. Ledningsgruppen består av prodekanerna och utsedda ansvarspersoner från de fristående institutionerna. Ledningsgruppen blir en permanent del av kvalitetshanteringssystemet. 4.3 Genomförande Kvalitetsenheten har i uppgift att för universitetsnivån framställa dokumentering samt utveckla planer, modeller och metoder för att förtydliga och förstärka kvalitetstänkandet ur ledningens och universitetets synvinkel. Prodekanerna och ansvarspersonerna vid de fristående institutionerna har ansvaret att framställa dokumentering om verksamheten vid respektive fakultet och institution. Till sitt stöd utses arbetsgrupper som vid fakulteten består av personal och studerande. Arbetsgrupper som analyserar kvaliteten i verksamheten blir en permanent del av kvalitetshanteringssystemet. Områdescheferna ansvarar för utvecklingsarbetet vid respektive uppgiftsområde inom förvaltningsämbetet. Studerandenas roll betonas särskilt i processen genom projektet Ansvar och initiativ, studerandens roll i kvalitetshanteringssystemet. LUPP skall ha en studerandemedlem och en särskild kontaktgrupp bildas bestående av studerande från alla fakulteter, en representant från studentkåren och den projektansvarige. 4.4 Information och utvärdering Rektor och styrelsen informeras om hur verksamheten fortskrider. Processen diskuteras kontinuerligt i LUPP. Kvalitetsenheten informerar personalen och studerandena kontinuerligt under planperioden. Nämnden för kvalitetssäkring och utvärdering följer upp hur planen framskrider. Processen utvärderas indirekt av den externa utvärderingsgrupp som besöker universitetet hösten 2009 för att auditera kvalitetshanteringssystemet. Styrelsen eller rektor kan besluta om andra former av utvärdering. 5. Resurser 5.1 Personal Första prorektor har ansvar för flera sektorer varav en är kvalitet. Prorektorn kan således inte satsa all arbetstid på en enskild sektor. Kvalitetskoordinatorn ägnar i princip hela arbetstiden åt ämnesområdet under planperioden. Med hjälp av projektmedel från UVM har kvalitetsenheten utnämnt en projektplanerare för tiden 2007-2009. Planeraren arbetar med projektet Ansvar och initiativ, studerandens roll i kvalitetshanteringssystemet. Förändringar i förvaltningsstrukturen samt omplaceringar beroende på servicecentralerna kan förstärka enheten under planperioden. Genom projektfinansiering och strategiska beslut kan personal och konsulttjänster anlitas under planperioden. 5.2 Budget Prorektors och kvalitetskoordinatorns löner betalas ur den statliga tilldelningen för fastanställda tjänstemän. Löpande kostnader betalas från anslaget för kvalitetssäkring och utvärdering. Finansiering äskas varje år från förvaltningsämbetets budget. Extra finansiering äskas från främst UVM genom att uppdela processen i olika delprojekt. 6. Verksamhet 6.1 Förstärkt organisation för kvalitetsutveckling Se avsnittet processorganisation samt organisationsschemat. 6.2 Dokumentation av verksamheten 6.2.1 Universitetets kvalitetshandbok Handboken har för avsikt att på ett koncentrerat sätt beskriva Akademins verksamhet med särskild betoning på kvalitetshantering. Handboken skall ge läsaren en övergripande bild av hur verksamheten genomförs vid universitetet. Metoderna för att säkra kvaliteten i planering, genomförande och utvärdering tas fram. Via handboken nås alla redovisande dokument där beskrivningarna kan verifieras. Modellen ISO 9001:2000 har påverkat handbokens innehåll. Ett förslag till handbok utformas av kvalitetsenheten för att därefter omformas och utvecklas genom behandling i styrelsen, LUPP och som remiss till enheterna. Handboken publiceras på webben 2007. 6.2.2 Enheternas handböcker om verksamheten Fakulteterna och de fristående institutionerna är självständiga enheter med betydande möjligheter att själva anpassa verksamheten för att nå ändamålsenliga resultat. Av den anledningen är det viktigt att varje enhet utarbetar egna handböcker för att komplettera universitetets kvalitetshandbok. Enheternas handbok skall beskriva de individuella modeller och metoder som utvecklats för att garantera en hög kvalitet på verksamheten. Arbetsgrupperna för uppföljning och utveckling får i uppdrag att framställa sina förslag till handböcker under 2007. Därefter behandlas dessa inom vederbörande enhet och godkänns slutligen av fakultetsrådet alternativt direktionen. Även förvaltningsämbetets uppgiftsområden skall utveckla handböcker om verksamheten. Handböckerna publiceras på intranet/webben 2008. 6.2.3 Processbeskrivning En betydande del av verksamheten vid Åbo Akademi inbegriper inte enbart en enhet utan passerar som en process genom flera. Genom att beskriva processens flöde och fastställa vem som ansvarar för varje enskild aktivitet i processen önskar man förtydliga arbetsfördelningen inom organisationen. Beskrivningen skall ge intresserade information om alla de skeden som behandlingen av ett ärende består av. En bättre genomskinlighet skall ge personerna delaktiga i processen bättre insikt om den egna rollen i organisationen. Projektet skall skapa rutinbeskrivningar vilket minskar universitetets risker och underlättar integrationen av nya arbetstagare. Därtill är förhoppningen att framställandet av processbeskrivningar skall peka på utvecklingsbehov och underlätta förändringar i framtiden. Beskrivningar skall tas fram för alla centrala processer vid universitetet. Undervisningsministeriets planer kommer förmodligen att styra projektet. Projektmedel söks för 2008-2010. 6.3 Studerandenas medverkan Ansvar och initiativ, studerandens roll i kvalitetshanteringssystemet Det UVM-finansierade projektets målsättning är att utveckla ett starkare kvalitetstänkande bland universitetets studerande. Genom att höja deras medvetenhet om dessa frågor förväntas deras delaktighet i utvecklingsarbetet öka. Studerandena förväntas även i högre grad inse sitt eget ansvar för studierna. Projektet fortgår i tre år, 2007-2009. Första stadiet är att utreda studerandenas nuvarande kunskaper och deras påverkningsmöjligheter. Steg två är att utveckla nya och förbättra existerande metoder för påverkan samt utöka informationen om ämnesområdet. Det tredje stadiet utgörs av integrering av de nya metoderna i kvalitetshanteringssystemet. 6.3.1 Respons- och rapporteringssystem För att förbättra möjligheterna att ge respons på verksamheten önskar kvalitetsenheten utveckla ett webbaserat respons- och rapporteringssystem. Systemet skall ha kapacitet att kunna behandla ett stort antal svarare och därigenom lämpa sig för olika typer av helhetsutvärderingar. Systemet kan även användas av lärare för kursutvärdering och möjliggör utvecklingen av modeller för kontinuerlig rapportering. Projektmedel söks för 2008-2009. 6.4 Intern uppföljning Fortgående utveckling är en central del av ett kvalitetshanteringssystem. För att säkerställa att enheterna ständigt ställer nya målsättningar för utvecklingen av kvaliteten, beslutar om åtgärder för att utföra dem och utvärderar resultatet föreslår kvalitetsenheten att Akademin inför en intern uppföljningsmekanism. Den går ut på att grupper bestående av personal och studerande efter en utbildning besöker en annan enhet för att bedöma dess kvalitetssystem. Granskningen bedömer inte om t.ex. läraren gör ett bra eller dåligt jobb utan man ser på systemet. Motsvarar verkligheten det som står skrivet i enhetens handbok? Täcker beskrivningarna all verksamhet? Är dokumenteringen tillräckligt tydlig så att en utomstående får rätt bild av verksamheten? Kvalitetsenheten föreslår att verksamheten inleds hösten 2008. 6.5 Dokumenthantering Kvalitetshanteringssystemet genererar dokument och rapporter. Handböckerna kommer att vara elektroniska dokument som till stor del hänvisar läsaren till material som andra instanser framställt, ex. strategier, verksamhetsplaner, utvärderingsrapporter och författningar. Det här förutsätter att Akademin mycket noggrant kan definiera var ett visst dokument finns tillgängligt. Utan ett dokumenthanteringssystem försvåras upprätthållandet av ett uppdaterat kvalitetshanteringssystem avsevärt. Dokumenthantering är en fråga som diskuterats i många olika forum och hör således inte enbart till utvecklingen av kvalitetshanteringssystemet. Kvalitetsenheten ser det dock som essentiellt att ett system utvecklas under planperioden. 7. Riskanalys Åbo Akademis plan för utvecklingsarbetet liknar till huvudstrukturen de som framlagts för flera andra högskolor. Inom de olika delprojekten är möjligheterna att utbyta erfarenheter och samarbeta goda. Universitetens kvalitetschefer har grundat ett nätverk (laatuverkosto) inom vars ram man ordnar seminarium ett par gånger om året. Flera av delprojekten bygger på att UVM tillskjuter projektmedel. Framgången beror på hur Åbo Akademi prioriterar projekten vid resultatförhandlingarna. Utöver UVM kan projektmedel sökas hos Stiftelsen för Åbo Akademi men tidigare ansökningar har inte prioriterats. Finansiering genom ökad andel av förvaltningsämbetets budgetmoment beror på strategiska beslut i konkurrens med andra utvecklingsprojekt. Eftersom finansieringen inte är garanterad finns en klar risk att planen inte kan fullföljas under planperioden. Planering och genomförandet av planens olika delprojekt förutsätter betydande insatser från personalen och studerandena särskilt under det inledande skedet. Resultatstyrningen av universitetet förutsätter framgångsrik kärnverksamhet vilket måste prioriteras och kan således påverka tidtabellen. Personerna som driver projektet är få och en person projektfinansierad till 2009. Informationsspridning, fortgående dokumentation och ledningens uppföljning är en förutsättning för att minska risken att projektet avstannar vid ett avhopp. 8. Jämställdhet och jämlikhet En förbättrad transparens samt ökad information om hur verksamheten genomförs och enligt vilka regler stöder bägge ämnesområden. Utvecklade rutinbeskrivningar ökar möjligheterna till likvärdig behandling. 9. Miljö Kvalitetshanteringssystemet skall sammankopplas med det miljöledningssystem som styrelsen beslutat skall inrättas för Åbo Akademi. En målsättning med systematiseringen är att miljöaspekten tydligare tas fram i verksamheten (planering, genomförande och utvärdering).
[1] Undervisningsministrarnas möte i Bergen 2005 tog
särskilt fram
kvalitetssäkringens roll för att uppnå
målsättningen med Bolognaprocessen,
nämligen en gemensam plattform för högre utbildning i
Europa (European Higher
Education Area). Riktlinjer för kvalitetssäkring på
nationell och högskolenivå
godkändes. [2] a) Statsförvaltningen följer samhällets förändring (minskad arbetsstyrka, globalisering, konsumenten i fokus) och övergår till en mer processtyrd organisationsform vars avsikt är kostnadseffektiv framställning av tjänster i samarbetande nätverk. b) Rådet
för utvärdering av högskolorna
har påbörjat sina auditeringar av högskolornas
kvalitetssystem. Slutrapporterna
ger riktlinjer för vad som krävs att ett system i form av
struktur och
innehåll. |