Foto på huvudbyggnaden

Kvalitetssäkring

Åbo Akademi


Tillbaka till Aktuellt






Förvaltningsämbetet
Aktuellt på ÅA:s webb
Evenemangskalendern
Meddelanden från ÅA
Sök i ÅA:s webb
Webbmail
Hjälp
Till ÅA:s startsida
Kvalitetshandbok för Åbo Akademi
Vid Akademins resultatförhandlingar med Undervisningsministeriet (UVM) 2005 anhöll universitetet om stöd för uppgörandet av en kvalitetshandbok. UVM godkände projektet och stöder det med 60 000 euro under 2006.  Ansökan, som presenteras i textrutan, ingår i Akademins verksamhets- och ekonomiplan för 2006-2009.


Kvalitetshandbok för Åbo Akademi

1) Bakgrund

Vid undervisningsministrarnas möte i Berlin 2003 ställdes tre målsättningar på utvecklingen fram till nästa möte i Bergen 19-20.5.2005. Deltagarländerna förutsattes införa ett utbildnings­system i två cykler, effektivera godkännande av prestationer och utbildningar som genom­förts utanför det egna universitetet, och ta i bruk ett kvalitets­säkringssystem.

För de finländska universitetens del fastställdes riktlinjerna för kvalitetssäkringen i Under­visningsministeriets publikation 2004:6 (arbets­grupps­promemorior och förslag). Även i fort­sätt­­ningen har högskolan ansvaret för att forskning, utbildning och under­visning håller hög, internationell kvalitet. Hur högskolan säkerställer kvaliteten i verksamheten skall beskrivas. Alla faktorer skall bilda ett system. Det nationella utvärderingsrådet har fått i uppgift att utvärdera universitetens kvalitetssäkringssystem (auditering).

Inom företagsvärlden är det vanligt att upprätthålla en kvalitetshandbok som arbets­givare, arbetstagare och utomstående intressenter kan bekanta sig med på företagets webb­sidor. Kvalitetshandboken definierar begreppet kvalitet och beskriver hur kvali­tet beaktas i alla sektorer av verksamheten. Ofta är kvalitetshandböckerna uppgjorda enligt ett koncept som är skapat av en internationell standardiseringsorganisation.

2) Projektet och dess genomförande
Åbo Akademi har utvecklat kvalitets­säkrings­metoder för den akademiska verksamheten. Även för den övriga verksamheten finns avancerade processer. Målsättningen med detta fortgående utvecklings­arbete inom varje område är att uppfylla de krav som fastställs i ­lagar, förordningar och Akademins strategiska dokument. Inter­nationa­li­seringen och det ökande samarbetet med näringslivet förutsätter dock en mer heltäckande beskrivning av Akademins verksamhet. Universitetets avsikt är därför att beskriva processerna för alla sektorer i en kvalitets­handbok. Handboken skall binda ihop kvalitetssäkringsverksamheten inom den akade­miska verksamheten med bl.a. lednings­systemet, personalpolitiken, arbetarskydd, miljö­arbete och planeringsverksamhet.

Åbo Akademis kvalitetskoordinator får i uppgift att på heltid arbeta med att framställa en kvalitetshandbok under år 2006. En vikarie anställs för att sköta koordinatorns övriga arbetsuppgifter under den här tiden. Till koordinatorns hjälp anlitas sakkunniga inom ÅA för kortare utvecklingsuppdrag

3) Kostnader
Universitetet föreslår att UVM stöder projektet med 100 000 euro år 2006. Avsikten är att använda anslaget enligt följande:Utredare + sakkunniga: löner + följdkostnader
Vikare: lön + följdkostnader
Utbildning i uppgörande av kvalitetshandbok
Övriga kostnader (resor, teknisk utrustning, programmerings- och webbdesigntjänster, översättningstjänster, tryckningskostnader)