Filosofie magisterexamen
Filosofie magisterexamen
160 sv (ca 5-6 år) eller filosofie kandidatexamen 120 sv erhålls
efter studier i något av följande utbildningsprogram:
biokemi, biologi,
biovetenskap, fysik,
geologi, informationsbehandling,
kemi eller matematik.
Utbildningsprogrammet i biokemi
(Biämnen:
kemi 36 sv och t.ex. cellbiologi)
Utbildningsprogrammet ger utbildning för tjänster inom
läkemedels- och livsmedelsindustrin, inom
forskning och inom den offentliga förvaltningen, t.ex. i forskningsinstitut.
Utbildningsprogrammet strävar till att ge en omfattande allmän
biokemisk utbildning. Vid sidan av biokemi studeras kemi, som
är en viktig grund för förståelsen av biokemi.
Utbildningsprogrammet
i biologi
(Biämnen
inom cellbiologin: biokemi och kemi
och inom miljöbiologin: kemi och valbart biämne)
Inom utbildningsprogrammet
kan man utbilda sig till cellbiolog, miljöbiolog eller
biologilärare med geografi eller kemi som andra undervisningsämne.
Geografiundervisningen ges av Fortbildningscentralen vid Åbo
Akademi under fakultetens översyn.
Programmet siktar
på tjänster inom forskning och produktutveckling och
på kontroll-, informations- och planeringsuppgifter som fordrar
biologisk sakkunskap.
Utbildningsprogrammet
i biovetenskap
(Biämnen:
kemi och ekonomiska studier)
Undervisning
ges parallellt både vid Åbo Akademi (Institutionen för
biokemi och farmaci och Institutionen för biologi) och vid
Åbo universitet (Matematisk-
naturvetenskapliga fakulteten och Medicinska fakulteten).
De filosofie
magistrar som utbildas inom programmet kommer att kunna placera
sig inom bioteknik- och läkemedelsföretag, med arbetsuppgifter
som hänför sig till produktutvecklings- och forskningsarbete.
Den ekonomiska utbildningen som ingår i undervisningsprogrammet
ger ytterligare stöd för dessa uppgifter. Grundexamen
i biovetenskap kan påbyggas med forskarstudier som leder till
filosofie doktorsexamen.
Utbildningsprogrammet i fysik
(Biämnen:
matematik och valbart biämne)
Inom utbildningsprogrammet
i fysik kan man bli fysiker eller fysiklärare.
Fysikerutbildningen
ger en grund för bl.a. tjänster inom strålskydd,
hälso- och miljövård, inom forskning och inom industrin
och affärslivet.
Fysiker kan
också arbeta på sjukhus. Fysiklärare behövs
förutom vid gymnasier och högstadier också t.ex.
vid tekniska skolor. Fysiklärarna har t.ex. ämneskombinationerna:
fysik-matematik, fysik-kemi eller fysik-datateknik.
Utbildningsprogrammet i geologi
(Biämen:
valbara)
Inom utbildningsprogrammet
i geologi kan studenten inrikta sig på olika specialområden
i vilka alla ingår en allmän grundkunskap i geologi
och mineralogi. Traditionellt har geologernas arbetsuppgifter
koncentrerats på malmletnings-, karterings- och forskningsuppgifter
vid gruvindustrier, byggnadsindustrier och forskningsanstalter,
men en inriktning mot andra områden kan också väljas.
Miljögeologi
är ett område som för tillfället utvecklas
och ger möjligheter att följa grundämnenas vandring
i berg, jord och grundvatten. Inriktningen siktar på uppgifter
inom miljöplanering och övervakning. Geologistudierna
kan kombineras med oorganisk kemi som ger möjlighet till kompetens
för material- och keramikindustriforskning.
De viktigaste
ämnena vid sidan av huvudämnet geologi är kemi, fysik,
informationsbehandling och kvartär- och byggnadsgeologi (vid
Åbo universitet). För
studerande som vill inrikta sig på miljögeologi är
ekologi ett lämpligt biämne. Studenten har frihet att
efter eget omdöme (och i samråd med handledaren) forma
en egen ämneskombination för sina studier i geologi.
|
Utbildningsprogrammet
i informations- behandling
(Biämnen:
matematik och valbart biämne)
Utbildningsprogrammet
leder till kompetens för tjänster i ADB-branschen och
för uppgifter inom olika områden där ADB-expertis
behövs. Utsikterna att få anställning med examen
i informationsbehandling kan bedömas som goda.
Val av fördjupningsobjekt
inom ämnet informationsbehandling görs i slutet av det
andra studieåret. Det viktigaste ämnet vid sidan av informationsbehandling
är matematik.
De studerande
har möjlighet att själva påverka inriktningen av
studierna genom fritt valbara kurser. Programmering och användning
av dator intar en central plats i utbildningen.
Utbildningsprogrammet
i kemi
(Biämnen:
fysik och valbart biämne)
Utbildningsprogrammet
ger kompetens för bl.a. ledning av kemiska laboratorier och
forskningsinrättningar, för forskning och industriell
produktutveckling eller för uppgifter inom näringslivets
kemiska sektor, t.ex. inom livsmedelsindustrin.
Inom utbildningsprogrammet
kan man välja mellan fem delområden: analytisk, fysikalisk,
oorganisk och organisk kemi samt kvantkemi och molekylär
spektrometri. Utöver fysik kan till biämnen väljas
t.ex. matematik eller informationsbehandling.
Inom utbildningsprogrammet
kan man även utbilda sig till ämneslärare
med möjlighet att välja undervisningsämnena kemi-fysik,
kemi-biologi, kemi-datateknik eller kemi-matematik.
Utbildningsprogrammet
i matematik
(Biämnen:
varierande beroende på linjevalet)
Den s.k. allmänna
matematiken ger utbildning för uppgifter t.ex. inom försäkringsbranschen
och inom forskning och planering. Utbildningen koncentreras på
teoretisk matematik och därutöver läses fysik och
informationsbehandling.
Tillämpad
matematik och statistik ger utbildning för bl.a. utredningsuppgifter
inom kvantitativ planering i statliga verk och näringsliv.
Förutom matematik läses statistik och informationsbehandling.
Linjen i försäkrings-
och finansmatematik ger färdigheter för verksamhet
i riskbedömning och planering av ekonomiska processer inom
offentliga sektorn, försäkringsbolag, banker och olika
investeringsföretag. På linjen kan man välja kurser
som ingår direkt i eller stöder SGF-examen (s.k. aktuarieexamen).
Matematiklärare
utbildas för grundskolor, gymnasier och t.ex. tekniska yrkesläroanstalter.
Matematiklärarens andra undervisningsämne är i allmänhet
fysik, datateknik eller kemi.
|
|