Ansökningsförfarandet

Hur man ansöker till Åbo Akademi

Via Åbo Akademis allmänna antagning på sommaren ansöker alla som har avlagt inhemsk studentexamen, alla som har avlagt International Baccalaureate-examen (IB), de som har avlagt Reifeprüfung-examen (RP) i Finland och de som har avlagt European Baccalaureate-examen (EB) vid en svensk- eller finskspråkig avdelning vid en Europaskola. Vidare ansöker inhemska specialfall och nordiska sökande via Åbo Akademis allmänna antagning. Antagningen till Åbo Akademi är gemensam för alla fakulteter, vilket betyder att en sökande kan få endast en studieplats samma år. Reservplatserna besätts samtidigt som de övriga studieplatserna. Alla sökande får därför samtidigt slutgiltigt besked om antagningen och man kan inte köa för en studieplats vid Åbo Akademi.

Genom att fylla i Åbo Akademis allmänna ansökningsblankett (BLANKETT FÖR ANSÖKAN OM STUDIERÄTT VID ÅBO AKADEMI) söker man till alla utbildningar vid alla fakulteter med undantag av lärarutbildningarna vid pedagogiska fakulteten, se nedan. Inhemska studenter, som har avlagt hela sin studentexamen 1990 eller senare behöver inte bifoga kopior av studentexamensbetyget. Kopior av övriga betyg som ger poäng bör däremot bifogas liksom kopior av äldre studentexamensbetyg och andra intyg som man önskar åberopa. Sökande som avlägger endast enskilda studentexamensprov bör sända kopior av dessa intyg. Se närmare under respektive fakultet. Observera att vissa urvalsprov kräver förhandsanmälan, se under respektive utbildning.

Ansökningshandlingarna bör vara Åbo Akademi tillhanda senast den 31 maj 2004 kl. 16.00. Poststämpel beaktas inte. Sökande till lärarutbildningarna vid Pedagogiska fakulteten ansöker på en särskild blankett som bör vara Pedagogiska fakulteten tillhanda senast den 2 april 2004 kl. 16.00. Poststämpel beaktas inte.

Man får söka till sammanlagt högst tre olika utbildningar vid Åbo Akademi. På den gemensamma ansökningsblanketten kan man anteckna tre olika studieinriktningar i den ordning de intresserar (preferensordning). Preferensordningen gör det möjligt att vid antagningsförfarandet beakta sökandenas intresse och motivation för en viss studieinriktning. Preferensordningen är bindande och innebär att man stryks från listan över sökande till en utbildning som man har placerat lägre i preferensordningen om man kommer in på en utbildning som man placerat högre.

Den som har sökt till någon av lärarutbildningarna vid PF tidigare på våren bör inkludera dem i preferensordningen på den allmänna ansökningsblanketten vid en eventuell ansökan till någon av Åbo Akademis övriga utbildningar. Preferensordningen på den ansökningsblankett som gäller lärarutbildningarna bör bevaras på den allmänna ansökningsblanketten. Det betyder t.ex. att en person som har sökt till klasslärarutbildning och utbildning för speciallärare i nämnd ordning i april har möjlighet att söka till ytterligare en utbildning vid Åbo Akademi och placera den antingen före klasslärarutbildningen, mellan de två lärarutbildningarna eller sist. Däremot får klasslärar- och speciallärarutbildningarna inte byta plats sinsemellan. Om ansökningar till någon av PF utbildningarna ovan inte finns med i preferensordningen på en eventuell allmän ansökningsblankett placeras utbildningarna på den allmänna blanketten efter de tidigare nämnda i preferensordningen. Om totalt flera än tre utbildningar har angetts stryks den eller de sista på den allmänna blanketten.

upp till följande column

Sökande till kemisk-tekniska fakulteten kan söka på två sätt, antingen via Åbo Akademis gemensamma antagning eller via den gemensamma antagningen för diplomingenjörs- och arkitektutbildningen (DIA-antagningen). Man får också söka båda vägarna. För DIA-antagningen bör den sökande fylla i blanketten "Den gemensamma antagningen för diplomingenjörs- och arkitektutbildningen 2004" och inlämna den senast den 10 maj 2004. Ansökningsguiden och blanketten för DIA-antagningen kan beställas med den talong som finns på insidan av pärmen bakom i denhär guiden. Blanketten finns också på KTF:s Abi-infosida på nätet, http://www.abo.fi/fak/ktf/abi_info/index.html

Vid pedagogiska fakulteten erbjuds årligen fristående pedagogiska studier omfattande 20-35 sv för olika lärarkategorier. Uppgifter om dessa utbildningar fås från Pedagogiska fakultetens kansli, Strandgatan 2, 65100 Vasa eller per tfn 06-324 7378.
För dessa gäller särskilda ansökningstider.

Ansökningshandlingarna sänds till Åbo Akademi, studentexpeditionen, Tavastgatan 13, 20500 Åbo. De bör vara Åbo Akademi tillhanda senast den 31 maj 2004 kl. 16.00. Poststämpel beaktas inte. Ansökningar kan också lämnas på samma adress under kanslitid.

Ansökningsblanketten för lärarutbildningarna bör vara Åbo Akademi tillhanda senast den 2 april 2004 kl. 16.00. Den bör sändas till Pedagogiska fakulteten, Strandgatan 2, 65100 Vasa. Ansökningsblankett för lärarutbildningarna vid PF kan beställas med den talong som finns på insidan av bakpärmen i denhär guiden eller per telefon 06-324 7111. Blanketten för utskrift hittar man även här.

Försenade ansökningar tas inte i beaktande enligt förvaltningslagen 434/2003. Endast fullständiga handlingar beaktas.

Studentantagningen kommer med stor sannolikhet att förändras så att den fr.o.m. hösten 2005 speciellt beaktar nya studenter, dvs sådana som under det senaste året har fått sin examen från andra stadiet, och ökar deras möjligheter att få en studieplats. Övergången från andra till tredje stadiet skall påskyndas.

Urvals- eller intresseprov

De flesta studieinriktningar har urvals- eller intresseprov. Identitetsbevis bör på uppmaning uppvisas. Se närmare under respektive fakultet. Där urvalsprov anges som obligatoriska i antagningskriterierna besätts studieplatserna i första hand med sökande som har fått poäng i dessa urvalsprov. Urvalsprov eller intresseprov ger ofta möjlighet att kompensera mindre bra betyg.

Ansökningsinformation för Åbo Akademi
ÅBO AKADEMI / studentexpeditionen